Az Electronic Arts idén inkognitóban hozta világra új tagját FIFA sorozatuknak. Hiába kérjük a FIFA 2006-ot a boltokban, mostantól ugyanis FIFA 06 néven szerepel a játék. Új név, új játék - gondolhatnánk, ráadásul kis hazánkban mindez már magyar nyelvű menüvel. Utánanéztünk, hogy mennyire sikerült tényleg újat készíteni a fejlesztőknek.…
Bevezetés |
|
A játék indításakor ismét nagy örömmel töltött el, hogy láthattam egy igényes introt. Ezt az évközi BL játéknál már tapasztalhattuk, és szerencsére az idei "főjáték" is kapott egy tetszetős kis bevezetőt. A menüben az elején eredeti meccsfelvételeket hallgathatunk, melyeket bevallom én nagyon imádok. A hideg futkos a hátamon, ha egy nagy mérkőzés drámai pillanatának hangjai ütik meg a fülem. Persze mindez élvezetesebb lenne, ha mondjuk Knézy Jenő egyik emlékezetes alakítását hallhatnánk.…
A MENÜ |
|
Szerintem az egyik nagy negatívum a játékban, hogy megint nem sikerült újítani a külsőn. Sem a menü rendszerében, sem a desginilag nem nagyon történt változás. Természetesen sokan úgy vannak ezzel, hogy kit érdekel a menü, a játék legyen élvezhető. Ennek ellenére vannak olyanok, akiket könnyű megnyerni azzal, ha teljesen új a hatás, ami éri őket a játék elindulásakor. Ugye aki a játék menedzser módjával fog játszani az idejének nagy részét a menükben mászkálva fogja eltölteni és érdemesebb lett volna egy jobban átlátható és navigálható felületet kitalálni a készítőknek. Valahogy ez most nem sikerült...
Verd meg a „Minden Idők Legjobbjai” válogatottat |
|
Az első igazán nagy meglepetés a játékban akkor ér minket, amikor a profil kiválasztása után egy kérdéssel nézünk farkasszemet, mely arra kérdez rá. hogy vajon szeretnénk-e megmérkőzni a „Minden Idők Legjobbjai” válogatottal. Örömmel vágtam neki a harcnak a magyar válogatott színeiben, amely a következő felállásban szerepel a játékban: Király Gábor (78) - Bodnár (59), Stark (64), Tóth (69!?!), Juhász (59) - Rósa (51), Szélesi (64), Gera (77), Huszti (47!?!) - Leandro (60), Torghelle (72). Miután mindenkit fellocsoltak a sokk okozta eszméletvesztést követően, mely az értékek böngészését követte, folytatnám. Nem akarom megsérteni egyik honi labdabűvészt sem, így nem nevezem meg, hogy mire is céloztam az imént, de szerintem mindenki rájön, ha figyelmesen átnézi mégegyszer a fenti felsorolást.
A válogatottunk cserepadja is elég erősre sikerült, hiszen Babos (74), Gyepes (64), Lisztes (70), Dárdai (68) és Szabics (78) is jó értékekkel rendelkezik. Arról már nem is beszélve, hogy ez a keret korántsem fedi a valóságot. De térjünk vissza tehát a heroikus küzdelemhez, melynek végeredményét inkább hagyjuk is. Legyen annyi elég, hogy a világklasszisok csapatában olyan "valamikori" sztárok szerepelnek, mint Ravelli, Beckenbauer, Boniek, Amancio, Hagi, Zico, Cantona, Völler vagy éppen Sanchez. Érdekes, hogy Puskás vagy Albert miért nem szerepel ebben a csapatban. Megpróbáltam rákérdezni a játék gyártójánál, ahol azt az infót kaptam, hogy Puskás az első tervek szerint szerepelt a játékban, de végül elhúzódott a vele kötendő szerződés aláírása, így jogi akadályok miatt nem került bele a végső verzióba.
A JÁTÉK SORÁN |
|
A mérkőzés során nagyon szembeötlő, hogy a játszhatóság sokat javult. Szerencsére a gameplayen sokat dolgoztak a fejlesztők és el kell ismerni, hogy ezen a téren nagyon jó munkát végeztek. A mozgások igen jól sikerültek, főleg a kapusok lettek hihetetlen élethűek, de a mezőnyben is teljesen megújult a játék. Mindez sokkal élvezhetőbbé teszi az egészet, ami viszont egy kis negatívum, hogy ezekhez az új mozgásokhoz nem párosul ilyen mértékű grafikai megjelenítés. A távoli grafika szinte semmit nem változott, míg a közeli képeken is csak egy nagyon kicsi javulás látható a korábbi részhez képes. Az arcok kritikán aluli kidolgozása és az elmosott textúrák szinte már a sorozat negatív védjegyévé váltak. Lehet ezt szeretni, lehet ezt útálni és lehet elviselni. A játék lényege szerencsére nem a grafika, hanem a gameplay, így elmondható, hogy egy kicsit a PES-es beütésű játékmenet igen használhatóra sikerült (kétségtelen ugyanis, hogy a játékmenet 60%-a a konkurenstől lett átemelve). A lövéseink például nem ragadnak oda a kapushoz, így nagyon sokszor tudunk olyan élethű gólokat szerezni, amikor a hálóőr ugyan beleér, de nem tudja hárítani a lövést. Ha pedig sikerül gólt szereznünk láthatjuk, hogy végre valósan modellezett és animált hálókat rezegtet meg a bőrlaszti. Nagyon látványos, hogy a játékos se mindig tudja lekezelni a labdát (mely függ a labdakezelési értékeitől), így elpattanhat, ha nem vigyázunk. Végre tehát nem hasonlítanak a játékosok egy nagy mágneshez, amelyre, ha rápasszoljuk a labdát mindig át tudja venni. Az átvezető animációk terén is újítottak, így péládul olyan gólöröm is bekerült, amelynél a vezetést szerző csapat kapusának a szemszögéből mutatja meg a gólt, illetve a kapus örömét a gól láttán vagy éppen ha egyenlítünk a játékos a labdát kezébe fogva rohan a kezdőkör felé a gyors fordítás reményében. Végre a csereanimációkat sem hagyták ki és végre láthatjuk ha éppen a lecserélt játékos csuklójára mutogatva dühöng, amiért edzője idő előtt lecserélte. Azt kell mondjam a játék ezen a téren hozza a kötelezőt és a legjobbat.
SZABADRÚGÁSOK, PONTRÚGÁSOK |
|
Az EA Sports a PES mintájára az összes pontrúgást átalakította a játékban. Bevallom ezt a részt sokáig gyakoroltam a practice módban, hogy rá tudjak jönni, hogyan is kell lőni a szabadot. Nos ne várjon senki nyilat, kört vagy egyéb nyalánkságot, csupán körülbelül beállíthatjuk, hogy a játékos merre álljon és a lövés erejét szabhatjuk meg a lövés gomb nyomvatartásával és annak a megfelelő időben történő elengedésével. A szabadrúgás lövés időzítés nehézsége változik annak függvényében, hogy Ronaldinho vagy éppen Tóth András áll a labda mögött. A PES mintájára hívhatunk akár egy második embert is aki átlépi vagy esetleg legurítja nekünk a labdát, megzavarva ezzel az ellenfelet. Igaz, ami igaz, nem lett egyszerűbb szabadrúgásból gólt elérni, de ez nem ront a játék élvezhetőségén, mivel az életben sem mindig oda megy a labda, mint ahova a játékos rúgni szeretné. Talán ezt a rendszert elsőre mindenki gyűlölni fogja, de tapasztalni fogjátok, hogy sokkal élethűbb szituációkat okozhat az új szabadrúgás a FIFA 06-ban. A többi pontrúgás is más lett így például a szögletet immár oda rúgjuk ahová csak szeretnénk, akár az éppen előttünk posztoló társuknak is, így megoldhatjuk "kicsiben".
MENEDZSER MÓD |
|
A másik nagy pozitívum, hogy nagyon jól sikerült a játékban a karrier mód átdolgozott és újragondolt változata, az úgynevezett menedzser mód. A menedzser játékokat kedvelőknek biztosan nagyon fog tetszeni ez a játékrész, amely alapvetően nem változott meg, azaz ugyanúgy edzője lehetsz egy csapatnak, mint a FIFA 2005-ben. Viszont rengeteg érdekes új dolog került bele. A szezon elején például kiválaszthatjuk és aláírhatjuk a legideálisabb szponzori szerződést. Ez azért jó, mert ezzel a csapat anyagi hátterét is mi irányíthatjuk. Apropó anyagiak. Végre normális módon lehet játékost eladni illetve venni. A normális alatt azt értem, hogy ha mondjuk én egy kis csapat edzője vagyok és sikerült összeszednem Crespo vételárát, akkor sem biztos, hogy hozzám igazol, mert előbb ajánlatot kell tennem, amin a játékos illetve a játékos klubja elgondolkozik és válaszol. Figyelembe véve a csapat presztizsét és jelenlegi helyét fognak dönteni. A meccseken pedig kivédték a csalást, ugyanis nem választhatom az ellenfellemet az oldalválasztáskor, így nem lövögethet senki öngólokat, hogy nyerjen. Ha nem akarja valaki lejátszani az összes meccsét, akkor az előző részben ismert módon lehet szimulálni őket. Ráadásul erre olyan formában is lehetőség nyílik, hogy végignézzük a mérkőzést. Bár szerintem ez meglehetősen unalmas megoldás, így ajánlom, hogy inkább élvezzük ki a játékmenet adta gyönyöröket.
EGYÉB ÉSZREVÉTELEK |
|
Miután a WBA szerződést kötött a T-mobile mobiltársasággal, el is kezdődhetett az első idényem a FIFA 06-tal. Az első meccsem nem volt túl könnyű, hiszen a BL győztes Liverpool vendégeskedett Gerzsonéknál, ám Gera Zoli góljával 1-1-es döntetlent tudtam játszani, ami egy jó szezonkezdet egy kiscsapatnál. Már az első meccsemen feltűnt egy két apróbb újítás. A gombokat össze vissza nyomogatva például egyszer meglepve tapasztaltam, hogy a játékosom az egyik bedobást bedobta a 11-es pontig. Később rájöttem, hogy ez nem véletlen volt, hanem lehet nagyot dobni a játékban, ha az emberünk alkalmas rá. Hasznos tud lenni egy jól fejelő csapatnál.
Gondolom emlékszik mindenki arra, amikor a csapat 1-0-s hátrányban van, a játékosom pedig halál nyugodtan sétál a labdáért egy szögletnél vagy egy bedobásnál. Most ezen is változtattak, így végre ilyenkor úgy fel van pörögve az illető, hogy talán még a szögletzászlót is kitépné szíve szerint.
MIÉRT NEM PASSZOLSZ ÖREG? |
|
Ha egy csapattárs helyzetben van, de egy másik lövésre szánja el magát, ahelyett, hogy passzolna, akkor nagy meglepetésemre a károsult elkezd vitatkozni a lövővel, ami szintén élethű tud lenni, főleg egy feszült szituációban. Nagyon jó...
Team Chemistry, avagy a csapat összhang |
|
Ezzel még nincs vége az újdonságoknak, hiszen idén először számít az is, hogy milyen hangulat uralkodik az öltözőben. A tapasztalt menedzser játékokosok ismerik azt az érzést, amikor a csapat jól szerepel, de mégsincs minden rendben, ami a jövőre nézve nem jelent sok jót. Például két játékos nagyon utálja egymást, vagy valami más gondjuk akad és nem tudnak a játékra koncentrálni. Nos ezt próbálták részben beleültetni a menedzser módba a FIFA 06 fejlesztői. Ha az anyagi háttér bizonytalan a csapat morálja nem veri a plafont hiába a jó szereplés. A kispados játékosok pedig nem néznek jó szemmel a helyükön kezdő társukra sem.
RETRO ÉRZÉS |
|
Az idei játék összerakásakor a készítők egy másik nagyszerű ötlettel is előáltak, ugyanis belekerült a játékba egy retro rész, amely segítségével újra átélhetjük, hogy milyen volt játszani a legelső FIFA bébivel, a 94-es verzióval. Akik sokat játszottak vele anno azoknak igazi unikum lesz ez a kis extra. Egyébként az összes eddigi FIFA részt megmustrálhatjuk, ugyanis mindegyikről bekerült egy kisebb videó is, ami sokat segít abban az esetben, ha úgy gondoljuk, hogy a grafikán semmit nem változtattak az évek során.
ÖSSZKÉP |
|
Összességében elmondható, hogy az idei játék felveszi a versenyt a konkurenciával. Pont azért, mert a sorozat eddig legvitatottabb részén, a játékmeneten javítottak a legtöbbet és így sikerült felnőni a PES mellé. Természetesen most is maradt bennem a teszt után egy olyan érzés, hogy még nem adták ki a 100%-ot magukból a készítők, amely főleg a külsőségeken látszik. Azt gondolom azonban, hogy ha minden évben mindent kijavítanának, akkor nem maradna munka a következő évekre. El ne felejtsük viszont megemlíteni a legnagyobb újdonságot a magyar játékosok számára, amely nem máás, mint az, hogy immár magyar nyelven jelenik meg kis hazánkban a játék.
|